Killzone vs. Halo
معرفی :

Halo قطعا یکی از بزرگترین بازی های تاریخ است. گیم پلی هوشمندانه همراه با موسیقی عالی Halo از نکات برتر این بازی است و به جرات می توان گفت ابن بازی عاملی بود که Xbox 1 را از شکست کامل نجات داد و میلیون ها میلیون پول به جیب Microsoft و Bungie منتقل کرد. موفقیت چشمگیر Halo باعث شد که Sony هم به فکر ساخت یک بازی موفق در زمینه FPS بیفتد. در آن زمان شرکت Guerrilla در کارنامه خود بازی نسبتا موفق ShellShock: Nam' 67 را داشت که Sony بعد از آن به استعداد این شرکت پی برد و آن را به یکی از شرکت های First Party خود تبدیل کرد. پروژه ساخت Killzone 1 روی PS2 در کنار Halo 2 آغاز شد.


مقایسه Killzone و Halo
داستان :

Killzone در دو شماره خود جنگ جهانی دوم را در قالب جنگ های مدرن تعریف کرد. نمادها و اشارات زیادی به هیتلر و جنگ جهانی دوم در این بازی وجود دارد، اما به طور کلی داستان Killzone 1,2 یک مقدمه و بهانه ای است برای گیم پلی و گرافیک آن که مسلما نمی توان در این مورد انتظار یک داستان خوب را از این بازی داشته باشیم. هر چند در نسخه دوم Guerrilla با پرداختن شخصیت ها و تعریف داستان سربازان جنگ پیشرفت ها خوبی نسبت به قبل داشت، ولی باز هم نمی توانیم انتظار یک داستان عالی از Killzone را داشته باشیم. در مقابل Halo از همان ابتدا با یک داستان غنی کار را آغاز کرد. داستان Master Chief و تمام موجودات فضایی این بازی به خوبی تعریف شده و همه دارای گذشته هستند. داستان سری Halo همیشه حماسی بوده و اتفاقا تمام المان های سبک حماسه از قبیل قهرمان های آن، نبردهای ملت ها و نژادها را در بر دارد. گذشته از این شخصیت پردازی Master Chief خیلی جالب و متفاوت کار شده است. این شخصیت هیچ وقت حرف نمی زند، ولی پیشبرد اصلی شخصیت Chief از طریق دیگران و دیالوگ های دوستان و دشمنان شما شکل می گیرد. حماسه Halo در سه نسخه خود جذابیت های خود را داشته است. به طور کل در زمینه داستان سری Halo در جایی بالاتر از Killzone قرار می گیرد.


گیم پلی :


در زمینه گیم پلی Killzone در هر دو شماره خود یک FPS کاملا معمولی بوده که از بازی هایی مثل Call of Duty الهام گرفته و حتی در بعضی زمینه ها ضعیف عمل می کند. در Killzone 2 ما در انتهای بازی با محیط های تکراری و ماموریت های کلیشه ای روبرو می شویم که اصلا نمی توان چیزی به عنوان نو آوری در آن پیدا کرد. Halo را می توان در زمینه گیم پلی یکی از پیشگامان سبک FPS کنسولی نام برد. روند سریع و آزاد بازی آنقدر جذاب است که هیچ گاه خسته کننده نمی شود. Bungie با ریزترین نکته ها بدنه اصلی بزرگ Halo را ساخته است. جزئیاتی که یک اشتباه کوچک می توانست باعث تخریب آن شود. جدا از گیم پلی زیبای Halo، می توان به مراحل فوق العاده آن هم اشاره کرد که تناسب بسیار نزدیک و مناسبی با گیم پلی آن دارد. در نهایت Halo در زمینه گیم پلی هم با اختلاف بسیار از Killzone 1,2 پیش می گیرد.


گرافیک :


سر انجام در یک قسمت، Killzone 2 بالاتر از Halo قرار می گیرد. گرافیک Killzone کاملا سبک جدایی از Halo پیش می گیرد و همانند Gears of War قصد دارد با پرداختن به رنگ های تیره یک محیط جنگ زده را باز سازی کند. تکنولوژی فنی استفاده شده در این بازی فوق العاده است. نورپردازی و جزئیات بالا باعث شده گرافیک Killzone جلوتر از بقیه قسمت هایش باشد و بسیار چشم نواز عمل کند. Halo در نقطه مقابل سعی دارد با رنگ بندی های شاد یک محیط فضایی را به وجود آورد. فریم بالا در کنار جزئیات فروان محیط که به بزرگترین شکل به تصویر کشیده شده، گرافیک بسیار زیبایی برای Halo خلق کرده اند. در نهایت علی رقم شایستگی های بالای Halo این Killzone 2 است که در گرافیک بهتر عمل کرده است.


موسیقی/صداگذاری :

موسیقی های هر دوی این بازی ها بسیار خوب هستند، ولی این مارتین اودانل (Martin O'Donnell) است که گوی رقابت را از Killzone می رباید. موسیقی های Halo از حماسه گرفته تا دراماتیک همه جزو شاهکارهای این آهنگساز بزرگ هستند. Killzone کاملا به تم نظامی می پردازد و علی رقم شایستگی های زیاد نمی تواند به پای Halo برسد.


پخش چندنفره :

Halo پایه گذار بخش چندنفره کنسولی بود و قطعا تا به الان هم پرطرفدارترین در این زمینه بوده که طبق آمار بیشتر تعداد کاربر آنلاین در بخش چند نفره متعلق به Halo 3 و Halo 3: ODST است. Killzone 1 اصلا نتوانست به درجه ای محبوب در این قسمت برسد، بنابراین Guerrilla در قسمت دوم تمرکز زیادی روی این قسمت کرد که نتیجه، پرمخاطب ترین بازی چندنفره روی PS3 بود. ولی با این که Sony با Killzone به این موفقیت دست یافت، باز هم نتوانست مقابل Halo قد علم کند و حتی آمار بازی در بخش چندنفره ODST بیشتر از Killzone 2 است. هر دوی این بازی ها بهترین بازی چندنفره در روی کنسول های خود هستند، ولی در نهایت این Halo است که در مکان اول قرار می گیرد.


نتیجه گیری :

Halo و Killzone هر دوی سری بازی های محبوب و شایسته ای هستند که باعث سرفرازی PS3 و Xbox 360 شده اند. حال این شما هستید که بهترین بازی را بین این دو انتخاب می کنید.